Zencur

Emmas Häst
Zeb är en valack född -04 e:Zephyr-Marwin 174cm hög.
Min pappa köpte han till mig sommaren 2010. Sen dess har det gått både upp och ner som för alla.
Han föddes i Stockholm på Ekerö Stuteri och bodde där en kortare tid. Såldes vidare till en annan tjej på Ekerö som skulle ha han till dressyrhäst. Som 4-åring såldes han vidare till Blekinge till en tjej som red han hemma och hade som hobby häst. Efter ca två år länmade hon iväg han till en kompis som hade försäljning utav hästar. Hon tävlade han upp till 1m unghäst med nollor. Men han var mkt tittig. Sedan köpte jag han som hopphäst.
.
I början kunde jag knappt fatta galopp på han för han är så himla mycket häst. Han var super tittig och överhoppade sig till 1000. Så nu i efterhand förstår jag inte vad jag såg i han den dagen jag köpte han. Troligtvis att han är så himla härlig i all hantering.
Efter ett tag började det gå bra iaf och vi började tävla.
På vintern 2010 fick han något ryck och började backa jätte mycket. vi kollade upp han med fysioteraput och det visade sig att han hade över två år gammla låsningar i korset och i nacken. detta hade lett till att han var låst i båda bogarna och framknäna. Vi behandlade och bogarna+benen blev bra på en behandling men dom andra var mycket alvarligare. Han blev bättre hela tiden och vi började tävla igen. Han behanldlas för det fortfarande dock.
Men man märker nu efteråt att det är en helt annan häst.

Vi har iaf nu tävlat upp till 120 med plac.
Men dagen innan jag åkte ner till skåne efter sommaren 2011 så skadade han sig i hagen och fick lymfangit i ett bakben. Så det tog ca en månad att bli bra från det. sen blev han överbelastad i det andra bakbenet när han blivit frisk. Men nu är vi iaf back on track och har börjat hoppa igen!
Målet för nästa år är att starta 130.

Kommentarer
Postat av: Amelie

snygg häst!

samma pappa som på min!:)

2012-01-13 • 21:38:25
URL: http://amelieochemelie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0