Fysioteraput

Det blev så att båda mina hästar fick sig en koll idag.

Zeb har hon kollat sen ca ett år tbx. Han har en ganska rejäl låsning i korset som vi inte vet hur länge han haft, men ca1-2år innan jag köpte han. Det har blivit mkt bättre men är enheldel kvar. Han var även låst i framdelen innan eftersom han felbelastat pga bakdelen. Och framdelen är nästan helt bra nu, och jag har gjort ett ganska stort jobb med han. Men det är kul eftersom man märker så stor skillnad på dom när dom är helt loss sen.

För Annie var det första gången. Hon hade som jag trodde en låsning i höger nacke, den känns ganska tydligt när man rider eftersom vänstersidan är helt loss.  Sen hade hon även spända bukmuskler som väldigt många ston som haft föl får. Och när hon fölat så har hon blivit lite sne i korset, det leder till att hennes nerver kommer lite i kläm och reagerar när man tar på insidan av bakbenen. Då vet vi varför hon är så tjurig med bakbenen iaf!

Jag använder en tjej som heter Ellinor och kör med IR-terapi. Jag kan starkt rekomendera det till andra!
Man märker verkligen skillnad på när hästen fått en behandling, och även fast dom flesta hästarna tycker det är lite konstigt i början slappnar dom flesta av sen och tycker det är skönt. Jag har inte heller märkt några biverkningar på Zeb, vi får väl se med Annie imon hon är ju somsagt lite mer känslig.

Läs mer om Ellinor här

En IR IAT maskin




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0